USCM - Colonial Marine RPG
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

BF5 Spelarundersökning

Go down

BF5 Spelarundersökning Empty BF5 Spelarundersökning

Post by Oskar 2019-01-17, 22:52

Pga dåligt med anmälningar skickade jag ut ett mail för att kolla läget och ställa några frågor om intresset för fortsatt USCM-spelande.

Vi har 55 adresser på listan och jag har när det här skrivs fått 20 svar. Jag är ganska säker på att ett antal adresser (gamla studentmail tex) inte är aktiva längre så räknar knappast med svar från alla.

Maillista
Jag funderade på om det kan vara så att mail inte alltid går ut till alla av någon anledning. Vi har ett sånt fall nyligen som jag vet om, men ska försöka kolla om det finns fler. Om någon inte har svarat på frågemailet som jag tycker borde ha gjort det kanske jag kollar direkt med er om ni fått nåt bara för att veta om mailutskicken funkar.
Funderar på om det är värt att byta från vår gamla yahoogroups-maillista vi haft sedan stenåldern till något annat.

USCM-intresse
Intresset för att spela USCM är stort. Det finns många som vill spela, anledningarna att man inte gör det är i princip enbart att man har flyttat iväg nånstans långt bort eller att man har svårt att få tid just när det spelas.
Någon enstaka hade egentligen inte nåt större intresse för just den här typen av rollspel, men är med på listan ändå ifall man vill köra någon gång. Det funkar utmärkt det också. Både motivation och tidstillgång kan ju variera över tid och det var faktiskt tanken med den här kampanjen från början att helheten ska funka utan att ställa några större krav på enskilda spelare. Mailanmälningssystemet och strukturen på kampanjen kom till pga alla svårigheter att boka in fasta tider med en fast spelgrupp som jag tror de flesta rollspelare känner igen sig i.

Speltid
Input jag fick på det är att det är större chans att folk kan vara med om det är längre framförhållning till speldatumet, ok, enkel sak att fixa så kommer prova det.
Fredagstiderna verkar generellt vara bra för många även om det såklart finns olika åsikter. Av andra förslag som dök upp var det flest som sa lördagar så det ligger närmast till hands att testa som alternativ.
Hela två förslag på onsdag/torsdagkvällar var lite överraskande, men inte tillräckligt många för att jag ska tro på att få ihop en hel grupp då.

Debriefings
Alla läser debriefings. Även lurkers som inte spelat på många år följer fortfarande kampanjen genom debriefings och annat som skickas ut och uppskattar den tid folk lägger på att skriva, som Peters senaste fråm M161. Kul att se att det inte är i onödan. Om man är borta länge så gör debriefings att man fortfarande har grepp om kampanjvärlden och vad som är på gång den dag man väl hoppar in på ett mission igen. Det är en viktig mekanism för att hålla samman kampanjen så det ska vi fortsätta med.

In-game ändringar
Knappt nån input alls förutom några som skrev att allt var bra.
Ett enda svar att det var för hög dödsrisk.
Baserat på ovanstående kommer jag inte ändra något speciellt.

Runt kampanjen
Vi har som sagt många som bor långt bort men har mycket stort intresse av att spela. Ett förslag jag fick var någon slags mekanism för att kunna vara med på distans. Kan nämna här att jag aldrig provat distansrollspel tex över skype. Tror inte riktigt på det heller egentligen, iallafall inte att det skulle bli lika bra men det är mina fördomar utan att ha testat. Men tanken här var nog mer åt hållet att man kunde ha något mission som vanligt men där en distansspelare har en annan roll och t.ex. får ha kontakt med gruppen via radio eller liknande och försöka hjälpa dem på distans även ingame. Kan vara värt att prova.

Möjlighet att se hur många platser som finns lediga innan man svarar, kanske något grafisk där man klickar i och anmäler sig direkt i skynetinloggningen istället för mailsvar? Ja absolut görbart, skulle inte vara nån stor grej att fixa ihop, men måste fundera ett varv till på om vi vill ha det så. Ett måstekrav är ju att man kan skicka med ett meddelande med sitt svar, tex att man har spelplats att erbjuda (anledningen att jag brukar fråga efter det är att jag bor en bra bit utanför Linköping själv numera så blir opraktiskt att vara hos mig). Ibland har jag ju även erbjudit förtur om man erbjuder spelplats, då blir det lite mer bökigt att göra i online-gui. Fördelen skulle väl vara att se om det fortfarande finns plats att ta med en kompis eller liknande, men det går bra att skicka ett mail och fråga mig också i så fall. För M162 har jag postat det på forumet nu eftersom det fortfarande råkar finnas plats kvar (hint, anmäl er!).

En USCM-grupp på Facebook. Forumet är ju närmast totalt dött och jag kan se poängen med att det skulle vara lättare att få aktivitet runt kampanjen på FB - dvs om man redan har FB. Jag vill ogärna ställa det kravet på folk att man måste skaffa FB-konto för att kunna vara med på kringdiskussioner. Som det är nu måste man ju skaffa ett separat forumkonto, men det spelar i en annan division när vi pratar om privatliv online. En del bryr sig om sånt, andra inte alls. Dessutom, är inte FB också på väg att bli lika ute som webforum nu och det nya coola är Discord? Men ok eftersom ingen skriver på forumet ändå kunde man kanske lika gärna prova med en FB-sida.
Helst skulle jag ju vilja se Skynet-webben (uscm.tk) och forumet helt integrerat, har lekt med tanken att slänga in alltihop i en wordpressinstallation och se hur det funkar.

Annan input
"Kanske man kan använda det här rollspelsnätverket för att göra något annat? Det är ju ändå rätt många samlade här som är intresserade av rollspel."
Generellt skulle jag säga ja kör på bara. Det enda jag säger rakt nej till är att det skickas ut annat än USCM-relaterade saker på USCM-maillistan. Använd forumet, nu är det ju som sagt dött eller iallafall är det bara jag som skriver där även om flera läser. Borde ha haft en fråga om hur många som läser forumet också. Men lite beroende på vad det är, om någon har en intressant ide eller vill ragga spelare till sin egen kampanj har jag iallafall inget emot att ni marknadsför det här.
Vill man göra nåt som faktiskt är relaterat, nån slags spinoffkampanj att man spelar kolonister på en planet eller vad som helst. Då hjälper jag gärna till och synkar ihop det med USCM-kampanjens värld så man kan göra coola crossovers eller vad vi nu hittar på.

Det finns ju för övrigt en möjlighet för er som bor på annan ort som jag vet att några funderar på. Vill ni köra USCM där med någon lokal grupp är det en enkel sak för mig att lägga in en egen pluton åt er så ni får tillgång till SL-verktygen att hantera karaktärer, missions m.m. via Skynet.

"Rekrytera fler spelare"
Har aldrig direkt hållit på med aktiv rekrytering till kampanjen utan folk har mest dykt upp av sig själva. Men jo, det är nog ingen dum ide för att få fart på det igen. Just nu med så många som flyttat iväg m.m. finns det faktiskt utrymme för fler spelare. Känner ni någon som är intresserad se till att dom kontaktar mig. Huvudsaken är ju att man kommer med på maillistan om man vill ha chans att kunna spela missions.



Min egen motivation
Jag är själv sugen på att göra mer med USCM och har fler ideer än tid att genomföra dem. Kul att se att intresset ändå var så stort, särskilt att folk som varit med lika länge som jag i kampanjen fortfarande har kvar intresset för den. Det i sig säger att vi gör nånting rätt.

Jag hoppas kunna ha lite tid att lägga på USCM nu under början av året, får se hur långt det räcker med att uppgradera regelsystemet, göra nåt nytt coolt med Skynet och blåsa liv i kampanjen i allmänhet. Om någon mer är intresserad är allt slags engagemang välkommet, att hjälpa till att utveckla regelboken, spelleda missions, rekrytera nya spelare..
Oskar
Oskar
Admin

Antal inlägg : 126
Registreringsdatum : 2015-02-15

http://www.uscm.tk

Back to top Go down

Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum